کاهش چربی خون با تغذیه + درمان با گیاهان دارویی

کاهش چربی خون, تغذیه, گیاهان دارویی

Cholesterol plaque in artery

کنترل و درمان چربی خون با «بهبود الگوی غذایی» و «اصلاح الگوی زندگی» :

-مصرف قند، شکر و محصولات شیرین را کاهش دهید :

به‌جای قند و شکر از مقدار کمی خشکبار مثل کشمش و توت خشک و در طول روز استفاده کنید. مصرف انواع شیرینی‌ها، کیک، بیسکویت، کلوچه، آبنبات، شکلات، نوشابه، شربت و سایر فرآورده‌های حاوی شکر را تا حد امکان کاهش کنید.

-مقدار انرژی دریافتی خود را کنترل کنید و مصرف فیبرهای خوراکی را در برنامه غذایی خود افزایش دهید:

انرژی دریافتی روزانه را به جهت پیشگیری یا درمان اضافه‌وزن و چاقی همواره در کنترل داشته باشید. دریافت فیبر غذایی، ویتامین ث، اسیدفولیک و سایر مواد مغذی ضروری را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید به‌جای نان سفید از انواع نان تهیه‌شده با غلات کامل و سبـوس‌دار استفاده کنید. دفعات مصرف برنج سفید در هفته را کاهش داده و به‌جای آن از برنج قهوه‌ای یا برنج مخلوط با حبوبات یا سبزی استفاده کنید. همچنین از انواع سبزی‌های تازه به اشکال مختلف مثل سالاد، سبزی‌خوردن، خوراک سبزیجات در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید. در میان وعده‌های روزانه بیشتر از میوه‌های تازه مصرف کنید.

-خوردنی‌هایی که برای تنظیم کلسترول مفیدند :

میوه و سبزیجات
همان‌طور که اشاره شد به دلیل اثر محافظتی ویتامین C و E از تخریب HDL جلوگیری می‌کنند. مثلاً توت‌فرنگی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. حتی میوه گریپ‌فروت به دلیل داشتن یک نوع فیبر خاص نه‌تنها سبب کاهش LDL بلکه سبب برگرداندن روند تنگی عروق و سلامتی رگ‌ها می‌شود که البته آب گریپ‌فروت این اثر را ندارد.

روغن‌زیتون
اسید چربی است که تنها یک پیوند اشباع دارد. هم سبب کاهش LDL و هم سبب محافظت HDL می‌شود درحالی‌که سایر روغن‌های گیاهی که دارای اسیدهای چند غیراشباع هستند هر دو نوع LDL و HDL را کاهش می‌دهند.

روزانه دو عدد سیب کامل
به دلیل داشتن یک نوع فیبر محلول بنام پکتین سبب کاهش کلسترول می‌شود.

هویج
روزانه دو عدد هویج سبب کاهش کلسترول به میزان 10 تا 20 درصد می‌شود چون علاوه بر پکتین حاوی بتاکاروتن نیز است که سبب افزایش HDL می‌شود. این اثر هویج در انواع خام، پخته، یخ‌زده، کنسرو شده، خردشده و آْب هویج وجود دارد (البته جذب بتاکاروتن در بدن در نوع پخته‌شده آن بیشتر است).

حبوبات
حبوبات سریع‌الاثرترین و سالم‌ترین داروی ضد کلسترول می‌باشند و کلسترول خوب را نیز افزایش می‌دهند، حاوی 6 نوع ترکیب مختلف کاهنده کلسترول از جمله فیبر هستند.

دانه‌های سویا
رمز اثر سویا در کاهش چربی خون در پروتئین آن نهفته است. پس سس سویا و روغن سویا کمتر این اثر را دارند اگرچه اثرات مفیدی در مطالعات و تحقیقات گوناگون از این دو محصول سویا نیز دیده شده است.

یک حبه سیر روزانه
چه خام چه پخته تفاوتی ندارد. لیکن پودر سیر آماده در فروشگاه‌ها اثر درمانی کمتری دارد. سیر علاوه بر کاهش کلسترول بد باعث افزایش HDL نیز می‌شود.

جـو
ماده موثر کاهنده کلسترول درون همان فیبر محلول آن است. البته مصرف بیش از 55 گرم در روز اثر بیشتری ندارد.

– گیاهان دارویی که کاهش‌دهنده چربی خون نیز هستند:

* شوید : در کسانی که ترش می‌کنند و سوزش سردل دارند خیلی مۆثر است. همچنین زیاد کننده شیر و لاغر کننده است. پایین آورنده چربی خون نیز هست. (قطره دیل سان)

* کاسنی (Chicore): به نام عربی آن الهندبا است در حدیثی از حضرت محمد آمده است : برگی از کاسنی نیست مگر قطره ای از بهشت بر آن باشد. کاسنی تقویت کننده معده، ضد درد و ضد تب است و در درد چشم، بیماری‌های کبدی، یرقان، قولنج نارسای کلیوی و در بیماری‌های اعصاب از آن استفاده می‌شود. کاسنی طبیعت سرد دارد.

* شاه تره : طبیعت سرد دارد و از گیاهان دیگر در فراورده آنتوم است. این گیاه تصفیه کننده خون، صفرا آور، بر طرف کننده خارش‌های جلدی و اشتها آور است و در درمان یرقان و تصلب شرایین نیز از آن استفاده می‌شود. از عرق آن به عنوان تقویت کننده و اشتها آور استفاده می‌شود.

* آرتیشو – کنگر فرنگی (Cynara Scolymus): پایین آورنده کلسترول خون است (قطره سینا بیل)

* سیر : پایین آورنده فشار خون و چربی خون است و اثرات ضد میکروبی نیز دارد و طبیعت گرم دارد.

* دم‌کرده آویشن که از دیدگاه طب سنتی ایران دفع‌کننده رطوبت و بلغم از بدن است، از پایین آورنده‌های مناسب چربی خون محسوب می‌شود.

* مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری پودر یا نیمکوب شده سیاه‌دانه یا دانه تره هم می‌تواند در کاهش چربی خون نیز تأثیر داشته باشد.

* سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول است. به عنوان مثال، نوشیدن دم‌کرده شوید و لیمو عمانی یک ساعت پس از غذا می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و چربی خون موثر باشد.

* چای پور (Puer) یکی از معروف‌ترین انواع چای چینی است که دارای خواص بسیار قوی کاهنده چربی و کلسترول است.

* دم کرده پوست نارنگی و زنجبیل نیز می‌تواند موثر باشد.

* جومینگ ز (Jueming ze) نیز گیاه بسیار موثری در کاهش چربی، کلسترول و قند خون است.

* نوشیدن دم‌کرده زینان و عناب نیز در این امر موثر است.

* مصرف سماق همراه غذا نیز به دلیل تأثیراتی که روی صفرا دارد، می‌تواند تأثیرات مناسبی در پایین آوردن چربی خون داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *