طرز پخت بورک اسفناج و پیاز + عکس بورک اسفناج

آشپزی با اسفناج

بورکمواد لازم:

۵۰۰  گرم لواش باقلوا (یوفکا آماده)
۱۰۰ گرم کره
مواد لازم  مخلوط اسفناج
۱ کیلو گرم اسفناج
۳ عدد  پیاز درشت
۲ قاشق غذا خوری دانه کاج
۶۰ گرم کره
نمک، فلفل سیاه

طرز تهیه:

1. اسفناج را بشویید. آب را در ظرف بزرگی به جوش  آورید. اسفناج را به مدت ۴ الی ۵ دقیقه در ظرف حاوی آبجوش ریخته با شعله متوسط بپزید. سپس اسفناج ها را آبکشی کرده بوسیله چاقو خرد کنید.

2. ۶۰  گرم کره را در تابه ذوب کرده دانه کاج را افزوده آنقدر تفت دهید تا کمی طلایی شود

3. پیاز را  مکعبی خرد کنید. به دانه کاج اضافه کرده با شعله کم تا وقتی پیازها نرم شوند بگذارید سرخ شود. نمک و فلفل، اسفناج ها را  اضافه کنید. ده دقیقه برای پختن مواد زمان بگیرید.

4. ۱۰۰ گرم کره را در  تابه ای جداگانه ذوب کنید. یک عدد خمیر باقلوا را روی میز پهن کرده بوسیله برس مخصوص کره به تمامی سطح  یوفکا بمالید.

5. مقداری از مخلوط اسفناج در یک خط صاف به فاصله پنج سانت از گوشه یوفکا ریخته آن پنج سانت را روی مخلوط اسفناج کشیده شبیه  ساندویچ رول کنید.

6. سینی فر را چرب کرده یوفکای رول شده را حول محور خود شبیه به تصویر گرد کرده در سینی  چینید. باقی یوفکا ها را  هم شبیه نمونه ذکر شده  آماده کرده بوسیله برس روی یوفکاها کره مالیده کنجد و سیاه دانه بپاشید. سینی را در فر از قبل گرم شده با درجه حرارت ۱۸۰  به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا طلایی شود. بورک را داغ سرو کنید.

آموزش مصرف اسفناج :

اسفناج را می توان خام یا پخته خورد. به منظور اجتناب از زیاد پختن، سعی کنید آن را با بخار بپزید یا به شیوه چینی تفت دهید. شیوه های پخت، بافت و طعم سبزی یاد شده را حفظ کرده و فقدان ویتامین محلول در آب را به حداقل می رسانند. اگر چه ضمن پختن، پاره ای از این مواد غذایی از بین می روند، لکن در واقع صرف21 پیمانه از سبزی پخته، بیشتر از خوردن 1 پیمانه سبزی خام ارزش غذایی دارد، چون دارای دو پیمانه برگ است. علاوه بر این، حرارت باعث می شود که پروتئین موجود در اسفناج، آسان تر تجزیه گردد. در صورتی که اسفناج خام همراه با پرتقال یا برش های گریپ فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی اش افزون می گردد.

پیش از خوردن اسفناج، مواظب باشید که هر چه مواد آلوده همچون خاک و شن دارد، از رویش بزدایید. یک روش مؤثر این است که اسفناج را در کاسه آب سرد فرو ببرید تا شن های چسبیده به آن به ته ظرف بروند سپس سبزی مذکور را بردارید و برگ هایش را بشویید.

«افسانه ای که راجع به آهن دار بودن اسفناج شدیدا در میان مردم رواج دارد، اولین دفعه به وسیله دکتر «فون وولف» در سال 1870 بر سر زبان ها افتاد. تمام ماجرا از آنجا آغازید که وی طی مقاله خویش با جابه جا نهادن یک رقم اعتبار، مقدار آهن موجود در اسفناج را 10 برابر رقم حقیقی آن اعلام داشت. بعدها در سال 1937 یک شیمیدان آلمانی، پژوهش های مجددی روی اسفناج انجام داد و این اشتباه را تصحیح کرد ولی با همه این، مردم ترجیح می دهند که مطالب نادرست و گزاف آلود را بپذیرند. بی شک اینها بدان معنی نیست که از خوردن اسفناج غفلت ورزند. اسفناج حاوی مقدار بسیاری کلسیم است. هرچند اکسالات با پیوند شدن به کلسیم، از میزان جذبش می کاهد ولی بدن قادر است حدود پنج درصد از کلسیم موجود در اسفناج را جذب کند.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *